Wyniki ankiety ""Szachy do szkół""
Statystyka respondentów:
Ilość respondentów:
379
Mężczyzna: 72
Kobieta: 28
Brak danych: 279
Średnia wieku: 35.6 lat
Podsumowanie wyników
1. Czy popierasz wprowadzenie obowiązku nauki gry w szachy do szkół podstawowych jako treść nauczania w klasach I-III? Nie będzie to dodatkowy przedmiot!
Tak 98 bar1bar2  98%
Nie 2 bar1bar2  2%
Liczba odpowiedzi 100  
2. Czy uważasz, że koszty wprowadzenia szachów do szkół powinien pokryć budżet państwa?
Tak 97 bar1bar2  97%
Nie 3 bar1bar2  3%
Liczba odpowiedzi 100  
3. Powiedz co sądzisz o wprowadzeniu szachów do szkół
1) Jest to ciekawy pomysł. Popieram i uważam, że należy dzieci uczyć logicznego myślenia. Szachy porządkują sposób myślenia!
2) Super pomysł.
3) Uważam, że jest to dobry pomysł. Jednak nie jako obowiązkowe zajęcia.
4) rozwija umysł
5) To jest bardzo dobry - innowacyjny - pomysł.
6) Jest to bardzo dobry pomysł. Popieram w pełni.
7) Rozwija intelekt
8) Świetny pomysł.
9) Wprowadzenie szachów do szkół spowoduje podniesienie poziomu intelektualnego wśród młodzieży szkolnej, zdobycia umiejętności logicznego myślenia, a także wielu wartościowych cech osobowości już w młodym wieku. Ponadto powszechne nauczanie szachów na pewno wyraźnie podniesie poziom gry polskich szachistów w długofalowej perspektywie. Wprowadzenie szachów do szkół to najlepsza metoda odkrywania talentów i kierowania ich do dalszej nauki szachów.
10) Gra w szachy rozwija logiczne myślenie.
11) Mysle ze jest to bardzo dobry pomysl popieram glowe pomyslu p. Macieja poniewaz sam bylem jego uczniem i szkolil mnie przez 4 lata. Widzialem jego wklad w rozwoj mlodych. Szachy powinny zostac wprowadzone do szkol, dzieciaki rozwijaly by swoj umysl poprzez gre. Daloby to napewno korzysci w wynikach nauki, mozliwe ze ktores z dzieci przywiazalyby sie do szachow jedynie dla rozrywki, dla innych jako hobby czy zainteresowanie a znajda sie tez i tacy ktorzy beda wiazac z gra swoje dalsze cele zyciowe.
12) Inwestycja w nauczanie logicznego myślenia wśród dzieci
13) świetny pomysł
14) nalezy wprowadzic zajecia z szachów
15) Szachy powinny być w każdej szkole, poniewż nie każdy ma dostęp do szachów, lub o nich nie wie, to by była najleprza okazja by sie nauczyć
16) Moim zdaniem to dobra inicjatywa
17) rozwijają logiczne myślenie

uczą podejmowania przemyślanych decyzji
18) Dobry pomysł
19) Rewelacja

W końcu coś co jest przydatne poprzez zabawę !
20) ok
21) Jest to konieczność.

Dzieci muszą się uczyć myśleć a nie tylko uczyć na pamięć.
22) To bardzo dobry pomysł. Sam prowadzę takie zajęcia jako przedmiot obowiązkowy w Szkole Społecznej w Zamościu i widzę jak dzieci i rodzice są z tego zadowoleni. Bardzo często spotykam się z pozytywnymi opiniami na temat wpływu szachów na rozwój małych dzieci. Popieram akcję całym sercem.
23) rozwijaja logiczne myslenie
24) Powinno się ten pomysł łączyć z przywróceniem obowiązkowej matury z matematyki, zawieszonej od 1982(!) roku.
25) Świetny pomysł.

W Rosji od lat szachy są w szkolach.
26) świetny pomysł!!!
27) Jest to ważne, gdyż rozwija zdolność logicznego myślenia
28) Szachy uczą logicznego myślenia
29) dobry pomysł
30) szachy są grą rozwijającą procesy myślowe :analizę , syntezę, myślenie przyczynowo-skutkowe
31) Bardzo dobry pomysł, który pozwoli zainteresować młodych ludzi wspaniałą grą . Pozwoli wyłonić nowe talenty i odciągnie od telewizji i komputera!
32) Popieram wprowadzenie nauki gry w szach w szkołach.
33) No więc szachy to gra niezwykle rozwijajaca pamięc,koncentracje i umysł. Może w nią grać każdy zdrowy lub chory. Nawet jeśli sie w szachach nie odniesie jakichś specjalnych wyników to na pewno pomogom one w nauce i myśleniu.
34) Już dawno powinno dokonać takiej reformy, aby nauczać szachy w szkole
35) Super propozycja!
36) Szachy rozwijają osobowość młodego człowieka. Polepszają sprawność umysłu. Uczą odpowiedzialności, samodyscypliny, szacunku dla drugiego człowieka, rozwijają wyobraźnię itd.
37) Myśle ze jest to bardzo potrzebne i przydatne z wielu względów. Nauczy to dzieci i młodziez logicznego myslenia a co za tym idzie większe sukcesy w przyszłości.
38) Polska Szkoła potrzebuje nowoczesnych narzędzi by edukować młodych ludzi którzy będą wprzyszłości budować POLSKĘ naszych marzeń!
39) Jestem ZA!
40) koniecznie
41) Bardzo dobry pomysł. Pomoże to rozwinąć logikę.
42) bardzo użyteczna inicjatywa pozwalająca na uczenie logicznego myślenia
43) Wspaniały pomysł.Szachy to niesamowita gra kszatałtujaca osobowosc, charakter każdego człowieka.Gra,która uczy opanowania,szacunku do przeciwnika,umiejetnosci przegrywania,radości z wygranej,gra bez przemocy.Popieram ten pomysł.Zbieram podpisy,ktore do was prześlę.Z poważaniem Mariusz Walada z dolnego ślaska (Lubin).
44) W pełni popieram inicjatywę wprowadzenia szachów gdyż w pozytywny sposób wpływają zarówno na kształtowanie osobowości jak i rozwój intelektualny dzieci
45) Nareszcie powstał taki pomysł, popieram jak najbardziej
46) Zajebiozaaa
47) Uważam, że szachy i gra karciana "tysiąc" powinny już od dawna być zajęciami uczniów w szkołach. Szczególnie szachy rozwijają umysł i inteligencję.
48) Bardzo dobra inicjatywa, na pewno poprawi logiczne myślenie uczniów.
49) to mądry pomysł
50) dobry pomysł, ale do tego powinny dojść różne gry logiczne
51) "Dzieci bardzo lubią Szachy mimo iż są dla nich dobre"
52) jest to genialny pomysl
53) Jest to konieczne w celu nauki logicznego myślenia.
54) Bardzo dobry pomysł. Popieram ludzi logicznie myslących.
55) Dawno należało to wprowadzić.
56) Jest to znakomity pomysł pozwalający odkryć wielu utalentowanych szachistów a przede wszystkim młodzi będą mogli spróbować gry w szachy bo nie zawsze było to możliwe
57) Bardzo dobra i pozyteczna inicjatywa
58) świetny pomysł. sam zaczynałem grać w podstawówce w szachy.
59) Uważam, że to właściwa droga - szachy są bowiem grą, która rozwija umiejętność myślenia abstrakcyjnego i logicznego.
60) Szachy rozwijają wyobraźnie, kształtują umysł, uczą zdrowej rywalizacji i sa fantastyczną rozrywką.
61) Prowadzę przedszkole . 8 lat temu wprowadziłam jako pierwsza w pow. Chrzanowskim zjęcia szachowe dla dzieci 5- 6 letnich. Zajęcia cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Nawiązałam kontakt z trenerem szachowym ,który 2 razy w tygodniu prowadzi w naszym przedszkolu zajęcia. Nasi ,,Mali artyści szachiści "( tak nazywa się nasza drużyna a jest ich w tym roku 30 )odnoszą sukcesy na terenie przedszkola , gminy ,powiatu woj, małopolskiego a nawet uczestniczą w turniejach ogólnopolskich. i międzynarodowych ( Rybnik ,Czchów, Kraków ) Jestem koordynatorem zajęć od 5 lat organizuję mistrzostwa szachowe przedszkolaków miasta i Gminy Trzebinia. Możemy poszczycić się osiągnięciami ( Puchary ,medale ,dyplomy ) Zajęcia szachowe wpływają na rozwój intelektualny dziecka ,uczą logicznego myślenia, rozwijają pamięć. koncentrację. Nasi absolwenci uzęszczają na zajęcia szachowe do Domu Kultury , lub są członkami klubów szachowych . Zdobywają kategorie. Jestem z nich dumna cieszę się bardzo , że to co zaczęłam 8 lat temu dalej jest kontynuowane.Coraz więcej placówek przedszkolnych włącza się do organziacji zajęć na terenie swoich placówek.Uważam ,że w szkołach zajęcia szachowe powinny być wprowadzne . uczniowie rozwijając swoje zainteresowanie tą ,,królewską grą " osiągną lepsze wyniki w nauce. Popieram propozycję.
62) dobry
63) To znakomity pomysł - w pełni popieram
64) Pozwoli to zapoznać dzieci z zasadami gry. Dalsze zaangażowanie będzie zależne od dziecka.
65) dobry pomysł, warto wprowadzić szachy - rozwijają logiczne myślenie, uczą cierpliwości i przestrzegania zasad.
66) Wzwiązku z wprowadzeniem matematyki na egzamin dojrzałości szachy pomogą w logicznym myśleniu uczniów , ponadto odciągną dzieci od patologii społecznych.
67) b. dobry pomysł szczególnie w kontekście powrotu obowiązkowej matematyki na maturę
68) Myślę, że wprowadzenie obowiązku grania w szachy w szkole będzie bardzo korzystne,ponieważ dzieci nauczą się logicznego myślenia wcześnie, co pomoże im w późniejszym rozwoju.
69) jstem zdecydowanie za wprowadzeniem szachów.
70) Doskonały pomysł, wspomaga nauczanie analityczne, rozwija wyobraźnię, koncentrację i abstrakcyjne myślenie, przyczyni sie do zainteresowania naukami ścisłymi.
71) szachy uspokajają i ucza myślenia
72) Wprowadzając szachy do szkół dajemy dzieciom możliwość doskonałej zabawy, urozmaicenia zajęć, co dla maluchów jest przecież bardzo ważne a równocześnie pomagamy im się rozwijać na wielu płaszczyznach. Mój synek grał dwa lata w przedszkolu i był zachwycony, teraz niestety dyrekcja nie zgadza się na zorganizowanie kółka szachowego w szkole, dając wyraźnie do zrozumienia, że ma dość dodatkowych zajęć.
73) Popieram, bardzo dobry pomysł.
74) `
75) Jest to bardzo dobry pomysł. Jestem nauczycielką matematyki w szkole podstawowej i gimnajalnej i z przerażeniem obserwuję jak z roku na rok dzieci mają coraz większe trudności w rozumowaniu. Szachy poza tym, że bawią to rozwijają naszę wyobraźnię, której niestety brakuje młodzieży wychowanej w dobie rozwoju mediów.
76) Jestem zdecydowanie za wprowadzeniem szachów do szkół, ponieważ mogłoby to polepszyć rozwój intelektualny u dzieci, a zarazem rozpropagowałoby tę dyscyplinę wśród większej ilości ludzi.
77) Jest jednym z elementów rozwoju dziecka w zakresie logiki, przewidywania działań i konsekwencji wyborów.
78) Bardzo dobry pomysł
79) ŚWIETNA SPRAWA
80) To dobry pomysł. Wiem, bo sam prowadzę u nas w szkole gry w szachy z różnymi uczniami, a to daje pewną możliwość obserwacji ich rozwoju w obszarze przedmiotów ścisłych. Jest lepiej krótko mówiąc
81) ucząsamodzielnego,logicznego i efektywnego myślenia
82) superr!!!!! trochę logicznego myślenia jeszcze nikomu nie zaszkodziło
83) Świetny pomysł Oby się udało zrealizować
84) Szachy pozwalają rozwinąć u dziecka pozytywne cechy - kompetencje, a w szczególności: umiejętność analitycznego myślenia, odpowiedzialność za swoje działania, szacunku do partnera, umiejętność bezstresowego przyjęcia porażki, wyzwalają chęć podwyższania kwalifikacji - zdobywania wiedzy i pozwalają na praktyczne sprawdzenie technik uczenia się i ich doskonalenie. Szachy dają kompetencje potrzebne w życiu rodzinnym i zawodowym. Dają szanse podejmowania decyzji bez ponoszenia konsekwencji ich błędów (wyłącznie porażka).
85) genialny pomysł
86) Juz dawno szachy powinny być obowiazkowym przedmiotem w szkołach ,a nauke poczawszy od przedszkola tak jak to jest między innymi w Indiach lub w Rosji.Proszę spojrzeć jak te kraje dynamicznie sie rozwijają czy to przypadek czy może tania siła robocza a może inteligencja ludzi u których od najmłodszych lat zaczęto uczyc pojmowanie strategii.

Jakby nie patrzeć oprócz walorów spotrowych szachy kształtuja osobowość ,postrzeganie perspektywiczne,samodyscyplinę.

Zróbmy to teraz.
87) interesujący sposób wpływu na rozwój intelektualny młodych

i ich kreatywności
88) dobry pomysł
89) tak-popieram
90) świetny pomysł, dzieki któremu będzie można pomóc dzieciom rozwijac zdolności potrzebne w szkole oraz w życiu. Co prawda w drobnym zakresie, ale dalsza edukacja szachowa pozostaje sprawą otwartą :)
91) bardzo dobry pomysł. Moje dzieciaki po nauczeniu się gry w szachy uznają tylko Chessmastera jeśli chodzi o "gry" komputerowe...
92) Uczy kreatywnego myślenia
93) Szachy kształtują umysł, jestem zdecydowanie za wprowadzeniem szachów jako obowiązkowego przedmiotu w szkołach, ułatwi to naukę.
94) brak kadry, mentalność szkół to duża przeszkoda
95) szachy uczą logicznego myślenia i szeroko rozumianej kultury
96) nauczą myślenia
97) Sam gram w szachy i wiem że może to bardzo pozytywnie wpłynąć na rozwój tych dzieciaków oraz przydać się im w przyszłości w wielu sytuacjach szkolnych i nie tylko.
98) Najlepszy sposób na naukę logicznego myślenia, odpowiedzialności za podejmowanie decyzji,i kształtowanie wyobraźni.
99) Należy propagować szachy!Chwała Kirsanowi Iljumżynowowi!Pierwszy turniej szachowy miałem w 4 klasie.Potem zauważyłem szybko,że nikt nie chce grać w szachy na turniejach,wszyscy byli beznadziejni.Zmieniłem szkołę i jest trochę szachistów,ale jak się pojawiłem,to trochę czuję,że szachistów pożera nauka i kujonizm.



SŁAWA PROPAGANDZIE SZACHOWEJ!
100) dobry pomysł
4. Czy Twoim zdaniem szkoła powinna być gotowa do nauki gry w szachy na żądanie ucznia lub rodzica.
Tak 90 bar1bar2  90%
Nie 10 bar1bar2  10%
Liczba odpowiedzi 100  

Wytłumaczenie: Liczba odpowiedzi, to suma wszystkich odpowiedzi wybranych przez respondentów, dotyczących danego pytania. Procentowy udział opcji jest obliczny poprzez podzielenie liczba odpowiedzi przez ilość zaznaczeń danej opcji.